Til DNT.no forside

DNT hytter i Nord Troms

I Nord-Troms Turlag sitt område finner du flotte Nedrefosshytta øverst i Reisadalen

Publisert: 22. september 2023
DNTs tilbud

Nedrefosshytta ligger lunt til i skogkanten langs Nordkalottruta langt nord i Troms, midt i Reisa nasjonalpark, vest for Finnmarksvidda. Hytta er Troms Turlags eldste og ligger fint til på elvebrinken ved Reisaelva, med utsikt mot fossekulpen.

Hytta må forhåndsbestilles her

Reisadalen er et storslått område der elv og skog, fjell og fossefall danner rammene omkring drømmeturen i norsk natur. Her kan du la deg bergta av spektakulære geologiske formasjoner, imponeres av øredøvende fossefall, eller undre deg stille over en flora du ikke finner mange andre steder så langt nord. Når du i tillegg bærer med deg vissheten om at både jerven og gaupa, bjørnen og elgen har sine tilholdssteder i denne dalen, vet du med sikkerhet at du deltar i en unik naturskildring.

Nedrefosshytta er et glimrende utgangspunkt for dagsturer til storslåtte naturopplevelser. Fra hytta kan man går over hengebrua, forbi Bjørnehiet og videre opp til Imofossen, som med sine steinbruer og jettegryter er et imponerende syn. Hytta er også et fint utgangspunkt for en tur til Jiertatoppen (826 moh.), hvor du får en formidabel utsikt ut over nasjonalparkens storhet.

Turen inn til Nedrefosshytta starter gjerne ved Saraelv i Reisadalen, ca. 50 km fra kommunesenteret Storslett. Turen videre fra veienden byr på varierte opplevelser enten man går til fots eller får skyss med en elvebåt. Det er også mulig å starte ved Reisavatn, ikke langt fra Kautokeino, men dette er en lang gåtur, og telt er en nødvendighet. E1-ruta fra Scisillia til Nordkapp som åpnet våren 2013 går også forbi hytta. Hytta fikk nytt anneks i 2008 som fungerer både som sikringshytte og badstue.

Hytta har ikke mobildekning.

Alle hyttene driftes og vedlikeholdes av frivillige. Vi er helt avhengige av at besøkende registrerer seg og gjør opp for seg etter besøket. Tilsyn på hytta er Johnny Mikkelsen. Har du besøkt hytta, men glemt å betale for deg? Kontonummeret er 8245.06.09141. Merk innbetalingen med ditt navn og hyttenummer 101.

Sjekk ut andre DNT hytter i Troms turlag

Nedrefosshytta ligger fint til Øverst i Reisadalen

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem